Cuprinsul
Bara stabilizatoare: problemele, indiciile
Subestimată și adesea trecută cu vederea, bara antiruliu este o componentă critică a sistemelor de suspensie moderne, care are un impact semnificativ asupra manevrabilității și stabilității autovehiculului dumneavoastră în curbe sau la efectuarea manevrelor rapide. În pofida concepției constructive simple, o bară antiruliu deteriorată sau defectată poate provoca diferenţe semnificative în manevrabilitatea autovehiculului, îngreunând efectuarea virajelor. Acest lucru poate fi periculos, în special la viteze mari. Pentru asigurarea performanțelor și a siguranței optime, este important să verificați stabilizatorul în mod regulat și să includeți sistemul de suspensie al automobilului în mentenanța și întreținerea curentă.
CARE ESTE ROLUL UNEI BARE ANTIRULIU?
Scopul principal al barei antiruliu, cunoscută și sub denumirea de bară stabilizatoare, este prevenirea ruliului excesiv al caroseriei atunci când automobilul virează. Pe măsură ce automobilul începe să vireze, greutatea acestuia se deplasează în mod natural spre exteriorul curbei, determinând autovehiculul să se încline sau să se „lase” pe o parte. În cazul în care caroseria automobilului se înclină prea mult, acest lucru poate avea un impact negativ asupra alinierii roților și poate duce la reducerea tracțiunii. Componenta antiruliu unește ambele părți ale suspensiei pe un ax, menținând caroseria automobilului plană prin transferul forței de pe-o parte pe cealaltă și reducând astfel ruliul caroseriei. Mai mult decât atât, aceasta este proiectată pentru a obține acest lucru fără a afecta în mod semnificativ rigiditatea arcurilor suspensiei.
În forma cea mai simplă a acesteia, componenta este o bară de oțel în formă de U, unită la sistemul de suspensie prin bucșe și tijele barei stabilizatoare. Modelele pot varia în ceea ce privește forma și rezistența. Autovehiculele de înaltă performanță pot avea, de asemenea, un sistem activ de bare antiruliu. În acest caz, un motor sau elementele de acţionare hidraulică ajustează torsiunea pe fiecare parte a barei în mod automat și în timp real.
PROBLEMELE ȘI CAUZELE FRECVENTE
Uzura: Deși bara stabilizatoare este adesea fabricată ca să dureze la fel de mult ca automobilul propriu-zis, nu este neobișnuit ca bieletele și bucșele de cauciuc să se uzeze și să se deterioreze sau să se corodeze cu timpul. Ca rezultat, piesa slăbește și devine mai puțin eficientă. Aceste piese sunt, în general, mai puțin rezistente și ar trebui chiar înlocuite încă de la atingerea a 60.000 de kilometri.
Exagerarea: Se poate presupune că, cu cât bara este mai groasă sau mai rigidă, cu atât mai multă greutate poate suporta și cu atât mai mare este capacitatea acesteia de minimizare a ruliului caroseriei. De asemenea, creșterea diametrului sau a rigidității barei va crește sau va scădea subvirarea sau supravirarea, în funcție de tipul sistemului de transmisie și de faptul dacă aceasta este amplasată în partea din față sau din spate a autovehiculului. Reglarea barei stabilizatoare trebuie făcută cu precizie matematică și există întotdeauna riscul de exagerare. Atunci când suspensia este prea rigidă, anvelopele pot pierde aderența, denivelările de pe traseu se vor simți mai dure și ar putea exista o reducere a stabilității generale a autovehiculului.
SIMPTOMELE UNEI BARE ANTIRULIU NEFUNCȚIONALE SAU ALE BUCȘEI BAREI ANTIRULIU NEFUNCȚIONALE
Un sunet înfundat sau un zăngănit. Dacă începeți să auziți un sunet înfundat, un zdrăngănit sau un hârșâit provenind din apropierea anvelopelor atunci când șofați, cauza poate fi o bară sau o bucșă defectată. De exemplu, atunci când o bară stabilizatoare se defectează, bara nu mai este fixată strâns și poate lovi alte piese ale autovehiculului. Acest lucru ar putea fi mai vizibil atunci când conduceți automobilul în curbe și unghiuri.
Manevrabilitatea slabă sau direcția slăbită. Barele stabilizatoare sunt de asemenea unite la brațul de comandă inferior, având un impact direct asupra direcției și manevrabilității pe măsură ce acestea se deteriorează. Dacă bara stabilizatoare nu este unită corect la structura caroseriei, aceasta nu poate contracara eficient ruliul caroseriei, iar autovehiculul poate oscila sau se poate balansa dintr-o parte în alta. Conducătorul auto ar putea avea, în mod vizibil, mult mai puțin control asupra direcției automobilului la virare.
Uzura vizibilă. În final, uzura este unul dintre indiciile cele mai ușor de detectat la efectuarea unei inspecții vizuale a componentelor suspensiei. Ați putea remarca că bucșele s-au întărit și au crăpat, iar piesele ar putea arăta ușor deformate atunci când acestea sunt uzate. Aceste piese deteriorate vor trebui înlocuite imediat.
O BARĂ ANTIRULIU NEFUNCȚIONALĂ AR AFECTA TRECEREA REVIZIEI TEHNICE PERIODICE (RTP)?
Bucșele și barele defectate sau o bară antiruliu slăbită sunt doar câteva dintre problemele suspensiei care ar putea provoca să nu treceți revizia tehnică periodică (RTP) din cauza riscurilor de siguranță implicate. Deși este încă posibil să conduceți cu o bară stabilizatoare defectată, cel mai sigur lucru este să înlocuiți sau să reparați piesele cât mai rapid posibil pentru evitarea vreunui accident sau un eșec costisitor la revizia tehnică periodică (RTP).
Produse de TOP referitoare la acest subiect: