Cuprinsul
Blocarea etrierului de frână: Care este cauza și cum poate fi evitată?
Ați observat că în timpul frânării automobilul dumneavoastră se trage într-o parte, iar pentru a-l opri aveți nevoie de o distanță mai mare ca de obicei? Vi se pare că trebuie să apăsați pedala de frână cu o forță mai mare decât de obicei? Simțiți miros de fum după frânare? Motorul ajunge încet la turația dorită, iar capacitatea mașinii de a se deplasa din inerție s-a înrăutățit? Probabil e timpul să reparați etrierul de frână.
Construcția etrierului de frână
Etrierul este un element important al sistemului de frânare cu disc. Acesta servește la prinderea și fixarea plăcuțelor de frână, asigurând mobilitatea acestora în timpul frânării. În prezent există 2 tipuri de etriere de frână: plutitoare și fixe.
Etrierele flotante au de obicei un piston, iar uneori - două, localizate ambele de aceeași parte a discului de frână. Carcasa etrierului este prinsă de suport, care la rândul lui este prins de articulația de direcție cu ajutorul șuruburilor; plăcuțele de frână se montează pe suportul etrierului.
Pentru o mai bună fixare a plăcuțelor de frână în canelurile de ghidare, se folosesc arcuri speciale. La apăsarea pedalei de frânare, pistonul iese din cilindru și acționează asupra plăcuței de frână interioare. După aceea, suportul etreierului se mișcă de-a lungul știfturilor de ghidare și strânge plăcuța de frână exterioară pe disc.
Etrierul cu construcție fixă nu include știfturi de ghidare, iar pistoanele sunt localizate de ambele părți ale discului de frână. Astfel, la frânare lichidul sub presiune este trimis către toate cilindrele simultan, determinând mișcarea atât a plăcuțelor interioare, cât și a celor exterioare. Plăcuțele sunt ținute depărtate cu ajutorul arcurilor de distanțare.
De ce se blochează etrierul de frână?
Cele mai frecvente motive ce determină blocarea etrierului sunt:
- Expunerea la umezeală și murdărie. Murdăria acumulată împiedică mișcarea liberă a pistoanelor și știfturilor de ghidare. Umezeala cauzează corodarea, care duce la blocare. Dacă manșoanele de cauciuc, menite să protejeze părțile mobile de acțiunea agresivă a mediului, sunt deteriorate, sporește riscul de defectare a pistoanelor și știfturilor. Blocarea poate apărea și atunci când lichidul de frână nu este schimbat la timp: cum acesta este higroscopic, cu timpul acumulează apă, ceea ce duce la corodarea pistonului și știftului.
- Utilizarea lubrifiantului nepotrivit sau lipsa acestuia. Pentru gresarea știfturilor de ghidare trebuie folosită o unsoare specială, rezistentă la temperaturi înalte. Unsoarea nepotrivită tinde să se usuce sau să se scurgă, deteriorând și părțile din cauciuc. Știftul de ghidare nu se poate mișca liber într-un manșon umflat.
- Schimbările bruște de temperatură. Acestea au un efect negativ asupra manșoanelor de cauciuc. Accelerează procesul de coroziune și pot cauza îndoirea discului de frână, de multe ori determinând blocarea frânelor.
- Uzarea elementelor etrierului. Un etrier cu carcasa sau suprafața pistonului uzată poate înclina sau se poate bloca. Murdăria acumulată în locurile de uzură împiedică mișcarea liberă a părților mobile. Pătrunderea aerului grăbește apariția coroziunii.
- Deformarea. Din cauza instalării incorecte, a sarcinilor mari sau exploatării inadecvate a mijlocului de transport, știfturile de ghidare se pot îndoi, fapt ce, deasemenea, sporește riscul de blocare.
- Explpoatarea automobilului cu plăcuțele și discurile de frână uzate. Pentru a asigura o prindere bună a unei perechi prea uzate, pistonul se poate ieși excesiv din suportul său, ceea ce poate determina înclinarea acestuia.
- Utilizarea unui lichid de frână nepotrivit. Dacă fluidul este prea vâscos, pistoanele nu revin la poziția lor inițială. În plus, pistoanele din material polimeric sau compozit se pot umfla la contactul cu un lichid nepotrivit.
- Expunerea la substanțe chimice puternice. Reactivii de pe drum și lichidul de frână determină uzarea prematură a manșoanelor din cauciuc, motiv pentru care este important de menținut în permanență etanșeitatea sistemului.
6 Reguli pentru utilizarea corectă a etrierelor de frână
- Curățați și lubrifiați elementele sistemului de frânare și verificați starea manșoanelor de fiecare dată când schimbați plăcuțele de frânare, sau la fiecare 6 luni. Înlocuiți imediat elementele de etanșare deteriorate.
- Schimbați la timp lichidul de frână. Acesta este higroscopic, ceea ce înseamnă că de-a lungul timpului sporește cantitatea de apă din compoziția sa. Acest lucru afectează eficiența de frânare și determină corodarea interioară a pistoanelor.
- Alegeți lubrifianții corespunzători modelului dumneavoastră de mașină. De obicei, pentru lubrifierea plăcuțelor antizgomot, a arcurilor de prindere și a părții exterioare a plăcuțelor de frână, se folosește o unsoare EP, cu adaos de cupru sau molibden. Pentru suporturile plăcuțelor se recomandă folosirea lubrifianților ceramici. Știfturile de ghidare trebuie lubrifiate cu produse pe bază de minerale, destinate pentru utilizare la temperaturi cuprinse între -45 °C și +180 °C. Există și lubrifianți sintetici universali, potriviți pentru a fi utilizați în cazul tuturor elementelor mobile ale sistemului de frânare. Atunci când gresați unitatea, trebuie să aplicați doar o cantitate mică de lubrifiant pe manșoane, pentru a preveni scurgerea acestuia pe garnitura de fricțiune. Deasemenea, ar trebui să evitați pătrunderea unsorilor EP pe elementele de etanșare.
- Evitați stilul agresiv de condus. Atunci când conduceți pe serpentine muntoase, apăsarea frecventă a pedalei de frână devine inevitabilă. Însă în condiții normale, trebuie evitată pornirea și frânarea bruscă. Acest lucru vă va ajuta să preveniți supraîncălzirea elementelor sistemului de frânare.
- Atunci când înlocuiți plăcuțele de frână, pentru presarea pistonului în cilindru, folosiți un instrument special. Asigurați-vă că pistonul nu înclină.
- Pentru a întârzia sau preveni coroziunea, aplicați pe etrier o vopsea specială, rezistentă la temperaturi înalte. Suprafața ar trebui mai întâi lustruită cu o hârtie cu șmirghel și degresată. Vopseaua nu doar că va proteja etrierul împotriva deteriorării, ci va conferi și personalitate mașinii dumneavoastră.
Concluzie: Etrierul este o piesă auto care nu trebuie niciodată neglijată. Buna funcționare a acestuia asigură eficiența sistemului de frânare, precum și siguranța dumneavoastră și a pasagerilor. Ignorarea primelor semne de deteriorare a etrierului poate duce la crăparea discului sau defectarea completă a frânelor. Pentru ca etrierul să vă servească mult și bine, este suficient să urmați recomandările de mai sus.
Video relevant la acest subiect:
Cum să preveniți griparea etrierului