Cuprinsul
Ce înseamnă frânarea cu motorul și dacă aceasta are vreun impact negativ asupra automobilului
Ai auzit și tu vorbindu-se în stânga și în dreapta de frâna de motor și cât este aceasta de eficientă, cum te ajută să economisești combustibil și să îți prelungești durata de viață a discurilor și plăcuțelor de frână? Dar habar nu ai ce înseamnă frâna de motor și cum se face aceasta? Ei bine, în acest articol îți voi explica tot ce trebuie să știi despre acest tip de frânare și cum să o realizezi corect.
Ce este frâna de motor?
Toți conducătorii auto sunt familiarizați cu frâna de picior sau frâna de serviciu și frâna de mână sau frâna de ajutor. Însă șoferii cu experiență știu că mai există și frâna de motor, care, pe scurt, înseamnă eliberarea accelerației și schimbarea într-o treaptă inferioară de viteză, determinând mașina să încetinească fără să fie nevoie să apăsam pedala de frână.
Cum se face frâna de motor - explicație
La eliberarea pedalei de accelerație, supapa de control admisie aer se închide și se creează un vacuum, care nu permite fluxului de aer să ajungă la cilindri. Pentru că scade energia, se produce forță de frânare, care scade turația motorului, încetinind vehiculul.
Această înfrânare a motorului este în final transmisă la roți. Chiar dacă o parte din forța de frânare este rezultată din frecarea ce apare la transmisie, majoritatea apare datorită vacuumului creat din lipsa aerului.
În consecință, automobilul va încetini fără să trebuiască să acționați frâna de picior.
Are frâna de motor efecte negative asupra mașinii?
Nu, frâna de motor nu afectează motorul, atâta timp cât este realizată corect. Cea mai mare preocupare a șoferilor este să nu cumva să afecteze transmisia mașinii. Dar nu este cazul, dacă respectați câteva reguli simple:
- nu săriți peste trepte. Diminuați câte o treaptă de viteză pe rând, pentru a-i oferi vehiculului timp să se adapteze.
- nu schimbați într-o treaptă de viteză joasă la viteze mari. Va fi neplăcut atât pentru pasageri, cât și pentru transmisie, respectiv motor.
- Nu faceți exces de frâna de motor, mai ales dacă aveți mașină cu cutie automată.
Mai mult, frâna de motor are și beneficii. Mai jos vom enumera 3 beneficii principale ale frânei de motor, aplicabile atât mașinilor cu cutie manuală, cât și celor cu cutie automată:
- Este eficientă. Practic, atunci când iei piciorul de pe pedala de acceleratie, oprești alimentarea cu combustibil a mașinii. Așadar, consumul de carburant la frâna de motor este zero. Și cum poate fi asta rău, nu?
- Uzură redusă asupra frânelor. Pentru că încetinești vehiculul din motor și nu cu ajutorul sistemului de frânare, menajezi piesele acestuia, ceea ce înseamnă că le prelungești durata de viață și nu va trebui să schimbi așa de des discuri frana fata și spate sau să cumperi placute frana auto noi.
- Previne supraâncălzirea frânelor. La coborârea pe o pantă lungă și abruptă, când folosim frâna de motor în loc să ținem apăsată pedala de frână, evităm supraîncălzirea frânelor și prevenim defectarea timpurie a acestora.
O să consum mai mult carburant la frâna de motor?
Având în vedere prețul mereu în creștere a combustibilului, este normal să ne preocupe consumul propriului automobil și cum putem să îl eficientizăm. Dar, cum spuneam și mai sus, frâna de motor practic oprește alimentarea motorului cu combustibil, astfel consumul de carburant la frâna de motor va fi zero. Prin urmare, nu doar că nu veți consuma mai mult, dar veți reuși să faceți și economie.
Pot folosi frâna de motor și în oraș sau numai în pante abrupte?
Putem să folosim frâna de motor chiar zilnic, mai ales în trafic. Dacă, de exemplu, vedeți de departe că semaforul se schimbă în roșu, știți că nu aveți unde să vă grăbiți și în acest caz ar fi înțelept să apelați la frâna de motor, în loc să aruncați piciorul pe pedala de frână. Dacă scoatem pur și simplu din viteză și lăsăm mașina să ruleze liber, aceasta va consuma carburant, pe când dacă folosim frâna de motor și nu frâna de serviciu, mașina nu va consuma combustibil. Frâna de motor face parte din practicile condusului defensiv și cu puțin excercițiu și răbdare veți reuși să vă însușiți această tehnică foarte utilă unui șofer, mai ales toamna când plouă des și iarna, când drumurile sunt acoperite cu gheață, zăpadă etc.
Produse de TOP referitoare la acest subiect: