Cuprinsul
Cum funcționează motorul rotativ Wankel
Motorul Wankel este un motor rotativ special, creat și dezvoltat de către inginerul Felix Wankel, căruia îi poartă și numele. Pare că vine dintr-o eră demult apusă și probabil așa și este. Dacă în trecut era considerat cel mai eficient motor și folosit pentru a pune în funcțiune o gamă vastă de vehicule, de la mașini la camioane, bărci și avioane, cu timpul a fost înlocuit de motorul cu pistoane din motive de ecologie și costuri, ajungând ca în prezent să fie folosit foarte rar la automobile. Singura companie auto care a reușit să adapteze designul original al motorului Wankel și să îl folosească la mașinile produse în serie a fost Mazda, care folosește și în prezent motorul rotativ.
Ce este motorul rotativ? Cum funcționeză un motor Wankel? Ce îl face special și cu ce avantaje vine?
Ce este motorul Wankel?
Motorul rotativ Wankel este tot un motor cu ardere internă, ceea ce înseamnă că folosește tot presiunea rezultată din arderea cmbustibilului pentru a genera putere de rotație, numai că are o construcție diferită și un principiu de funcționare complet diferit față de un motor convențional cu piston și mecanism biela de motor - manivelă.
Piesele motorului rotativ
Motorul rotativ Wankel are o construcție extrem de simplă, având doar trei componente: carcasa, rotorul și arborele de ieșire.
Carcasa reprezintă piesa de bază a motorului Wankel si are o formă ovală, pentru a permite rotorului în mișcare să aibă în permanență contact cu pereții interiori ai carcasei, maximizând astfel volumul motorului.
Rotorul are formă triunghiulară, cu laturele convexe. Fiecare latură a rotorului are câte un buzunr pentru ca în carcasă să ajungă cât mai mult gaz.
Arborele de ieșire - pe măsură ce rotorul se învârte, acesta rotește arborele de ieșire, care transmite puterea către sistemul de transmisie.
Cum funcționează motorul Wankel?
La fel ca motorul cu pistoane, motorul rotativ Wankel funcționează tot în 4 timpi, numai că toate cele 4 cicluri (admisie, compresie, ardere, evacuare) sunt realizate concomitent, în cadrul camerei ovale. Dar să vedem cum sunt realizate fiecare dintre acestea:
- Admisia - la fel ca în cazul motorului cu pistoane, aerul ajunge în motor printr-o supapă de admisie, după care trece prin orificiul de admisie și ajunge în camera interioară
- Compresia - rotorul în formă de triunghi din interiorul carcasei ovale îndeplinește același rol ca pistoanele unui motor obișnuit. Când rotorul cu formă specială se învârte, ce creează trei volume de gaz, care se dilată și se contractă, aducând mai mult aer și combustibil în sistem.
- Arderea - amestecul de aer-combustibil ajunge să fie ars atunci când se ajunge la presiunea maximă în fiecare dintre aceste camere, iar puterea rezultată este transmisă prin intermediul arborelui de ieșire către sistemul de transmisie
- Evacuarea - gazele de eșapament sunt evacuate printr-un orificiu din carcasă, iar ulterior prin țeava de evacuare.
Cu ce fel de combustibil funcționează motorul Wankel?
Motorul rotativ Wankel a fost proiectat să funcționeze cu orice tip de combustibil existent (diesel, benzină, gaz, alcool si chiar hidrogen). Citiți și Ce trebuie să știți despre motoarele diesel
Avantajele motorului rotativ
Pentru ca are puține piese mobile, motorul rotativ nu produce multe vibrații, având o funcționare destul de silențioasă. Mai mult, faptul că nu are multe piese în mișcare îl face și destul de fiabil pe termen lung. Este un motor compact, ceea ce înseamnă că are și o greutate mică. Dacă la aceasta mai adăugăm și faptul că produce un cuplu mare, ne putem lesne da seama că prezintă un raport putere-greutate foarte avantajos.
Dezavantajele motorului Wankel
Ca orice motor, pe lângă avantajele enumerate mai sus, motorul rotativ Wankel are și câteva dezavantaje. În primul rând are o etanșeizare slabă a camerei la rotirea rotorului, ceea ce are drept consecință multă benzină nearsă, fapt ce determină un consum mai mare de combustibil. Un alt punct slab îl constituie faptul că în camerele de ardere ajunge mult ulei, ceea ce înseamnă că proprietarul mașinii va trebui să completeze des uleiul de motor. Chiar dacă este un motor fiabil, în cazul în care se defectează, piesele acestuia pot fi destul de constisitoare. Verificați aici componente motor diesel și benzina
Ce mașini sunt echipate cu motor rotativ Wankel?
Nu foarte multe mașini moderne sunt echipate cu motor rotativ, mai ales din cauza consumului ridicat de combustibil și a costurilor de producție mai mari.Totuși, brandul japonez Mazda, care folosește motorul rotativ Wankel pe mașinile sale înca din 1960, nu numai că nu renunță la acesta, dar a și anunțat că are în plan dezvoltarea unui motor rotativ complet nou, pe care să îl folosească la mașinile sale hibride.Mai mult de atât, motorul Wankel funcțonează foarte bine cu combustibil de ultimă generație, în special hidrogen. Astfel, având în vedere anunțul companiei Mazda, există șanse ca și alte companii auto să se alăture acestei tendințe, iar motorul rotatov Wankel să revină în viitorul apropiat în forță pe piață.
Produse de TOP referitoare la acest subiect: