Cuprinsul
Din ce motive patinează ambreiajul?
Vi se pare că autovehiculul dumneavoastră accelerează mult mai încet decât de obicei și urcă pantele cu mai multă dificultate? Nu va grăbiți să căutați eroarea la sistemul de aprindere sau de alimentare cu combustibil: în cazul în care aceste simptome sunt însoțite de jocul liber al pedalei de ambreiaj iar în interiorul mașinii se simte un miros neplăcut de ars din când în când, atunci problema este, cel mai probabil, cauzată de patinarea ambreiajului. Vă vom explica de ce apare această problemă și cum o puteți evita.
Cum este conceput ambreiajul unei mașini?
Sistemul este conceput pentru decuplarea și cuplarea lina a motorului și a transmisiei în anumite momente: la schimbarea vitezelor, a tracțiunii și frânării. Astăzi, cea mai des întâlnit tip de ambreiaj este ambreiajul de fricțiune în care cuplajul se transmite ca urmare a forței de frecare. Elementele cheie ale acestui sistem sunt:
- Carcasa ambreiajului. Acesta este format dintr-o placă de presiune, dintr-o carcasă și un arc de diafragmă. Carcasa este înșurubată pe motor cu rigiditate. Se folosesc niște arcuri speciale care conectează carcasa de placa de presiune. Când ambreiajul se cuplează, acestea se compresează; când ambreiajul se decuplează, acestea se eliberează și retrage placa de presiune de pe discul de ambreiaj. Placa de presiune este activată de către arcul diafragmei. Atunci când se acționează ambreiajul, furca de angrenare se află în poziție deschisă iar partea interioară apasă pe placa de presiune care, la rândul său, apasă pe volanta motorului.
- Discul de ambreiaj. Aceasta se află între motor și placa de presiune. Este un disc metalic ce are niște garnituri de fricțiune fixate cu ajutorul unor nituri. Diametrul interior al butucului sau este conectat la arborele de intrare în cutia de viteze prin niște arcuri speciale. Trecerea lină de la o viteză la alta și absorbția vibrațiilor sunt asigurate prin arcurile de amortizare. Atunci când ambreiajul se cuplează, piesa apasă volanta, proces care asigură transferul cuplului de la motor către transmisie.
- Rulmentul de presiune al ambreiajului. Acesta se află poziționat între axele de rotație ale sistemului. Scopul său este de a acționa furca de angrenare. Unele autovehicule au sisteme cu rulmenți de tip retractabil.
- Furca de ambreiaj. Aceasta face parte din articulația ambreiajului și asigură mișcarea rulmentului de presiune.
Sistemul funcționează în modul următor: atunci când se apasă pedala, ambreiajul eliberează furca care acționează ca și legătură, presează rulmentul de presiune al ambreiajului, determinându-l să se deplaseze de-a lungul axei de rotație către volantă. Rulmentul de presiune activează arcul diafragmei iar acesta, fiind comprimat, se retrage de pe suprafața plăcii de presiune. Arcurile sunt eliberate și, atunci când sunt deblocate, ele împing placa de presiune de pe disc. Discul de ambreiaj se îndepărtează de pe suprafața volantei iar cuplul nu se mai transferă.
Patinarea ambreiajului: în ce constă problema
Funcționarea corectă a acestui sistem depinde de forța de frecare dintre discul de ambreiaj și volantă. Dacă coeficientul de frecare este, din anumite motive, mai redus, suprafețele de contact încep să patineze iar cuplajul nu se mai transmite complet de la motor către transmisie. Prin urmare, accelerarea autovehiculului la o anumită viteză presupune mult mai mult timp iar performanța acesteia se deteriorează. Este, de asemenea, mult mai dificil pentru vehicul să facă față la pante și dealuri atunci când puterea ce se transmite arborelui cutiei de viteza nu este suficientă pentru a asigura deplasarea sa.
5 motive obișnuite ce fac ca ambreiajul să patineze:
- Uzarea sau defectarea ferodourilor sau a suprafeței discului. Ferodourile, uzate excesiv ca urmare a subțierii lor, nu mai presează destul de puternic asupra suprafeței volantului. Efortul de compresie al mecanismului nu este suficient pentru a asigura o conexiune fixă a elementelor sale. Un ferodou deformat va apăsa neuniform pe volantă.
- Ulei pe ferodouri. Existența uleiului pe ferodouri contribuie la reducerea durității acestora. Datorită frecării reduse, elementele de contact vor aluneca.
- Arcuri ale diafragmei slăbite sau deteriorate. Dacă elasticitatea arcului a slăbit, presiunea exercitata pe disc de către pedală va fi insuficientă pentru a activa sistemul.
- Proasta funcționare a cuplului ambreiajului. Cablul întins, furca deteriorată în cazul vehiculelor cu ambreiaj mecanic, umflarea componentelor din cauciuc sau lipsa fixării strânse a elementelor în cazul vehiculelor cu acțiune hidraulică pot duce la patinarea ambreiajului întrucât efortul de presiune a arcului diafragmei nu este suficient pentru a asigura un contact fix al părților componente.
- Mecanism de compensare uzat. Ca urmare a funcționării proaste a inelului de ajustare sau al senzorului arcului, ajustarea degajării poate deveni imposibilă. Acest lucru reduce presiunea de reținere a discului de ambreiaj.
6 recomandări care pot ajuta în cazul patinării ambreiajului:
- Încercați să înlocuiți componentele sistemului cu kituri. Durata medie de viață a plăcii de presiune și a discului de ambreiaj, a arcului diafragmei și a rulmentului de presiune este cam aceeași pentru toate componentele, respectiv aproximativ pentru un rulaj de 100,000-150,000 kilometri. Prin urmare, pentru ca sistemul să funcționeze cat mai mult timp posibil, înlocuiți întotdeauna toate componentele odată, într-un kit.
- Verificați etanșarea corecta a componentelor și ansamblurilor vehiculului. Slaba calitate sau garniturile defecte ale motorului și transmisiei, scurgerea de ulei prin garniturile băii de ulei sau ale arborelui cotit, slăbirea etanșeității acumulatorului hidraulic pot fi motive ce duc la apariția unsorii pe ferodouri.
- Alegeți componente în funcție de stilul dvs de condus. Un ambreiaj standard cu ferodouri din material compozit este potrivit pentru șofajul calm și liniștit. Acestea au un coeficient optim de frecare, mențin o temperatura scăzută la operare și sunt ieftine. Însă o mașină sport ar trebui dotată cu un sistem de ambreiaj special, destinat sarcinilor dificile. Ferodourile acestui tip sunt făcute din materiale cu adiție de carbon și Kevlar, cu amestec de cupru, aluminiu, fontă și ceramică. Ele rezistă la temperaturi mult mai mari, au o rezistență la uzură mult mai crescută și sunt potrivite pentru un șofat mai agresiv.
- Verificați ajustarea corectă a jocului pedalei. Jocul insuficient al pedalei împiedică dezangajarea completă a ambreiajului. Acest lucru duce la uzura rapidă a ferodourilor și poate și motivul supraîncălzii și colmatării discului de ambreiaj.
- Folosiți întotdeauna lichidul recomandat de către producător. Nu amestecați lichide diferite ca și compoziție. Compușii agresivi ce se formează ca urmare a amestecului lichidelor diferite sau componentele existente în anumite clase de lichide pot fi distructive pentru acumulatorul hidraulic al ambreiajului.
- Urmați aceste reguli în gestionarea corectă a ambreiajului:
- când operați, mai întâi slăbiți presiunea pedalei astfel încât mașina să înceapă să se miște încet apoi mențineți ambreiajul în stare de semi-apăsare timp de 2-3 secunde, apoi eliberați complet ambreiajul.
- nu decuplaţi la turaje înalte;
- la coborârea unei pante abrupte, angajați viteza întâi, apăsând din când în când pedala de frână pentru a evita supra-încălzirea componentelor.
- pentru a ieși din zone dificile de drum, cum ar fi bălți, mormane de zăpadă sau noroi, apelați, dacă este posibil, la o soluție de remorcare;
- atunci când conduceți, nu țineți piciorul pe pedala de ambreiaj tot timpul, pentru a evita apăsarea involuntară pe aceasta;
- nu supraîncărcați vehiculul, mai ales atunci când conduceți pe drumuri proaste: acest lucru mărește sarcina ce apasă pe sistem.
Concluzii. Patinarea ambreiajului este o greșeală obișnuită, ce face nu numai ca șofatul să devină inconfortabil dar și periculos. Dar, în cele mai multe cazuri, fiecare proprietar de mașină poate preveni aceste probleme. Cumpărați doar componente de calitate bună și urmați recomandările menționate mai sus.
Video relevant la acest subiect:
Cum să detectați defectarea ambreiajului