Uleiul este unul dintre cele mai importante lichide ale mașinii, iar de starea acestuia depinde buna funcționare a motorului.
Toți șoferii știu că la un moment dat vor trebui să schimbe uleiul de motor, dar puțini știu exact la cât se schimbă uleiul. Mai jos vom clarifica acest lucru pentru dumneavoastră.
Așadar, la cât timp se face schimbul de ulei?
Ei bine, dacă încă aveți mașina în garanție, în manualul tehnic al mașinii trebuie să fie specificat la cât timp se face schimbul de ulei. De obicei, dacă mergeți la un dealer autorizat pentru întreținerea periodică, pe lângă procedurile de bază, veți beneficia și de un schimb ulei.
Mașinile din noua generație au încorporat un sistem de monitorizare a uleiului de motor. Acest sistem se folosește de niște algoritmi, senzori și un software pentru a analiza condițiile de exploatare a mașinii, temperatura de condus, timpul petrecut în mișcare, timpul petrecut în ralanti, turația motorului etc. După calculul tuturor acestor factori va evalua starea uleiului de motor și va afișa pe tabloul de bord o notificare, anunțând șoferul când să schimbe uleiul la motor.
Dacă, însă, nu mai aveți mașina în garanție, va trebui să înțelegeți singur cât durează un schimb de ulei recent facut mașinii. Acest lucru depinde mult de condițiile în care este mașina exploatată și de stilul dumneavoastră de condus. De exemplu, o mașină care circulă în zone cu mult praf, pe distanțe scurte de maxim 10 km, cu viteză redusă pe distanțe lungi, condus cu opriri multiple sau care transportă mărfuri grele va avea nevoie de un schimb ulei motor mai frecvent. Dacă ați bifat mai multe dintre condițiile de mai sus, înseamnă că mașina dumneavoastră este exploatată în “condiții extreme” si este indicat să schimbați uleiul de motor mai des, la cel mult 5 000 km. Dacă, însă, mașina dumneavoastră este rulată în condiții normale, iar cartea tehnică a mașinii nu indică altfel, puteți să așteptați cu schimbul de ulei și până la 10 000 km.
Majoritatea uleiurilor conțin 15% aditivi, care îl ajută să își îndeplinească funcțiile. Dar cu timpul uleiul pierde acești aditivi, motiv pentru care ar fi bine să luați în calcul completarea cu aditiv ulei motor diesel și benzină.
Dacă v-ați întrebat cum sa fie uleiul când îl drenați de la motor, atunci rețineți ca ideal este să aplicați “regula de 5 minute”. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că înainte de a drena uleiul, porniți mașina timp de 5 minute, fapt ce va încălzi ușor uleiul, pentru a-i reduce viscozitatea și a curge mai ușor. Astfel va rămâne mai puțin ulei pe pereții băii de ulei sau pe componentele motorului. În plus, un ulei aflat de curând în circulație va antrena mai multe particule străine pe care le va pstra în suspensie, astfel că veți reuși să eliminați mai multă murdărie odată cu uleiul încălzit.
De ce e importantă regula de 5 minute? Pentru că dacă țineți motorul pornit mai mult timp, uleiul se va înfierbânta foarte tare, iar când il veți drena riscați să vă ardeți rău. Dacă, din contra, doriți să schimbați uleiul după ce ați circulat cu mașina, lăsați motorul să se răcorească măcar 30 de minute.
Ce se întâmplă dacă pui ulei mai gros în motor?
Dacă vă gândiți că un ulei mai vâscos va lubrifia mai bine componentele, de exemplu să puneți un 10w30 în loc de ulei motor Castrol 5w30, e posibil să obțineți exact contrariul.
În primul rând, un ulei mai vâscos decât este recomandat va pătrunde cu greu în spațiile înguste dintre piese, prin urmare nu le va putea lubrifia eficient.
În al doilea rând, motorul va folosi mai multă energie pentru a pompa un ulei mai gros, sporind astfel consumul de combustibil.
Mai mult, pentru că un ulei mai gros nu transferă la fel de bine căldura precum unul mai subțire, se vor crea condiții favorabile pentru oxidare și depuneri.
Info product
Clasa de vascozitate conform SAE:
10W-40
Clasa de vascozitate SAE: 10W-40
Capacitate [Litrii]: 5
Indicatie producator: CATERPILLAR ECF-3, CUMMINS CES 20081, DQC IV-10 LA, Mack EO-O PP, Mack EOS-4.5, MB 228.51, MTU-3.1, Renault RLD-3, Volvo CNG, Volvo VDS-4, Volvo VDS-4.5, MAN M 3271-1, MAN M 3477
Gama de produse: Vecton
Specificatie: ACEA E6, ACEA E7, ACEA E9, API CJ-4, JASO DH-2
Probabil v-ați pus și dumneavoastră întrebarea cât ulei intră în motor și ce se întâmplă dacă pui ulei mai mult în motor. Ei bine, fiecare rezervor de ulei suportă o anumită cantitate de ulei, care ar trebui să fie respectată. Dacă, din greseală puneți mai mult ulei de motor, s-ar putea să observați următoarele semne:
fum alb dens - uleiul în exces va arde în contact cu motorul încins
scurgeri de ulei – acestea pot indica faptul că ați turnat prea mult ulei, dar asigurați-vă si că nu există scurgeri pe la garnitura băii de ulei, întrucât și asta poat fi o cauză.
Schimb ulei și filtre preț
Deși, tehnic vorbind, atunci când schimbați uleiul de motor nu e obligatoriu să schimbați și filtrul de ulei, acest lucru este recomandat. Prețul acestora depinde foarte mult de locul de achiziționare. Ulei motor ieftin găsiți online, la fel și filtre de ulei.
Videouri relevante la acest subiect:
Cum să verificați nivelul uleiului de motor al automobilului dumneavoastră
Cum se turnați suplimentar ulei de motor al automobilului
Cele mai frecvente 5 erori atunci când schimbați singur uleiul
Care este diferența dintre tipurile de ulei de motor? Clasificarea, etichetarea