Cuprinsul
Nivel antigel: cât se pune, cauze pierdere
Toate motoarele, indiferent dacă funcționează cu benzină sau motorină, se încălzesc în timpul funcționării și degajă căldură. Această căldură degajată de către motor trebuie ținută cumva sub control și eliminată pentru a menține o temperatură optimă de funcționare a motorului. Iar această sarcină este îndeplinită de către sistemul de răcire al mașinii, respectiv lichidului de răcire.
Prin urmare, devine vital să păstrezi un nivel optim de antigel în mașina ta, pentru a evita supraîncălzirea motorului, care poate avea consecințe grave.
Ce se poate întâmpla dacă circuli cu nivel scăzut de antigel?
Dacă se ajunge la un nivel antigel sub limita minimă admisă, riști să îți explodeze garnitura de chiulașă, situație în care vei observa o reducere a puterii și eficienței mașinii, bătăi ciudate și fum de la motor.
Un alt simptom al lipsei antigelului îl reprezintă oprirea motorului. Unele mașini dispun de un sistem de siguranță care oprește automat motorul atunci când detectează un nivel de antigel mult sub limita admisă, pentru a evita reparațiile costisitoare cauzate de supraîncălzirea motorului. Totuși, această oprire bruscă a motorului poate fi periculoasă în anumite situații.
O altă consecință evidentă o constituie supraîncălzirea motorului, situație care poate duce la distrugeri permananente asupra motorului, cum ar fi lipirea pistoanelor de cilindri.
De ce scade antigelul din vasul de expansiune?
Să vedem mai jos și cauze pierdere antigel, dar mai întâi să identificăm ce rol are vasul de expansiune și cum îl localizezi.
Vasul de expansiue este parte componentă a sistemului de răcire a mașinii, rolul acestuia fiind de a colecta excesul de lichid antigel care iese din radiator în timpul funcționării motorului. Când lichidul de răcire atinge temperaturi mari, acesta se dilată, revărsându-se prin capacul radiatorului. Dacă nu era vas de expansiune antigel, lichidul ar fi ieșit din sistemul de răcire și s-ar fi pierdut, dar așa, vasul de expansiune îl colectează și păstrează în interiorul sistemului, recirculându-l și menținând astfel cantitatea necesară de lichid de răcire.
Când ridici capota, ar trebui să identifici ușor vasul de expansiune, care reprezintă un container din plastic. Este responsabilitatea ta să verifici regulat și să menții un nivel optim de antigel în vasul de expansiune.
Dacă în urma verificării observi că antigelul scade, cel mai probabil se produc scurgeri undeva pe traseu. Dacă este vorba de o scurgere exterioară vei putea observa pete de antigel sub mașină, ceea ce indică faptul că trebuie să înlocuiți furtunurile sau să instalați un radiator nou pentru auto. Dacă, însă, nu se văd pete sub mașină, dar nivelul de antigel tot scade, înseamnă că este vorba de o scurgere internă, datorată, de cele mai multe ori, unei garnituri de chiulașă sărite. Aceasta din urmă poate sări din cauza supraîncălzirii constante a motorului și face ca lichidul de răcire să pătrundă în camera de ulei a motorului. Din amestecarea antigelului cu uleiul de motor rezultă o substanță lăptoasă și lipicioasă, care va înfunda motorul. Odată identificată și eliminată cauza scurgerilor, completează cu lichid de răcire nou.
Cât antigel se pune?
Se pune până aproape de limita superioara, fară a depăși limita maximă admisă. Pentru că lichidul de răcire circulă într-un sistem închis, dacă nu există scurgeri, acesta ar trebui să țină mult timp, fără să fie nevoie de a fi schimbat sau completat.
De ce crește nivelul antigelului din vasul de expansiune?
Există și situații în care nivelul antigelului crește în interiorul vasului de expansiune, iar unele dintre cauze pot fi următoarele:
- ai turnat prea mult antigel - dacă pui antigel peste limita maximă recomandată, atunci când se încălzește motorul și antigelul se dilată, inclusiv în vasul de expansiune va ajunge o cantitate mai mare de antigel
- un termostat blocat - dacă termostatul nu funcționează cum trebuie, circuitul lichidului de răcire este perturbat, iar când termostatul nu se deschide corespunzător, antigelul va ajunge să se acumuleze în vasul de expansiune.
- prezența aerului în sistem - ceea ce poate deranja buna circulație a antigelului prin sistem, ducând inclusiv la creșterea nivelului acestuia.
- scurgeri ale lichidului de răcire - o cantitate prea mică de antigel poate determina supraîncălzirea, respectiv o revărsare exagerată.
- un radiator defect - care va determina un schimb de căldură deficitar, iar în consecință, motorul se va supraîncălzi și în vasul de expansiune se va revărsa mai mult antigel.
- supraîncălzirea motorului - un motor care operează constant la temperaturi prea înalte va determina antigelul să fiarbă, creând prea multă presiune și forțându-l în vasul de expansiune.
În această situație, este esențial să identifici corect cauza problemei și să o înlături pentru a evita posibilele daune asupra motorului.
Produse de TOP referitoare la acest subiect: