Cuprinsul
Pentru un interior mereu confortabil: totul despre defecțiunile sistemului de aer condiționat (SAC)
Vă vom spune ce probleme pot să apară în timpul funcționării SAC, cum să le rezolvați și, cel mai important, cum să le preveniți.
Cum funcționează sistemul de aer condiționat și de ce se defectează
Scopul acestuia nu se limitează doar la răcirea aerului în habitaclu, sistemul de aer condiționat curăță și usucă aerul și asigură circulația acestuia. Sistemele auto de aer condiționat, spre deosebire de cele de acasă, sunt alimentate de motor și pentruc că vehiculul se află în mișcare în mod obișnuit, acestea sunt expuse la impactul negativ al factorilor externi. Schimbările de temperatură și vibrațiile constante pot duce la un eșec al componentelor individuale ale sistemului de aer condiționat.
Pentru a înțelege cauza funcționării incorecte a sistemului, primul pas este să înțelegeți structura lui.
Designul sistemului de aer condiționat al mașinii
Performanța SAC se bazează pe circulația agentului frigorific într-un sistem închis: se schimbă din stare lichidă în stare gazoasă, care absoarbe căldura pe parcursul procesului. Componentele sistemului de aer condiționat al mașinii includ:
- Un compresor. Comprimă gazul refrigerant, astfel încât să poată circula în sistem.
- Un ambreiaj electromagnetic. Acesta asigură operearea directă a compresorului.
- Un condensator. Răcește agentul frigorific prin curenții de aer generați când ventilatorul se rotește și mașina se mișcă.
- Un filtru uscător. Receptorul netezește fluctuațiile debitului de agent frigorific,în timp ce uscătorul absoarbe umiditatea din agentul frigorific.
- O supapă termică de expansiune. Trece agentul frigorific în vaporizator controlând viteza de alimentare în funcție de temperatura de la ieșirea din vaporizator.
- Un vaporizator. De fapt, răcește aerul.
Anumite aparate de aer condiționat sunt echipate cu un tub cu orificiu în loc de supapă termică de expansiune. Designul lor include un acumulator-uscător. Acumulatorul acționează ca un rezervor pentru lichidul de răcire.
Cele mai frecvente defecțiuni ale sistemului de aer condiționat al mașinii
Contaminarea elementelor sistemului. Contaminarea semnificativă a condensatorului cauzează supraîncălzirea acestuia, ceea ce duce la o presiune crescută în sistem. Funcționarea aparatului de aer condiționat în acest caz va fi ineficientă: aerul din habitaclu nu va fi răcit. În cazul în care componentele sistemului de aer condiționat sunt contaminate, acestea trebuie spălate imediat. Apariția unui miros neplăcut în habitaclu când aparatul de aer condiționat este în funcțiune poate indica faptul că filtrul de cabină este înfundat. Filtrul este un element consumabil și trebuie înlocuit la timp. În general, se recomandă înlocuirea filtrului de cabină la fiecare 20.000 de kilometri. Cu toate acestea, mulți proprietari de automobile îl înlocuiesc mai frecvent - la fiecare 10 000-15 000 km sau o dată la aproximativ șase luni.
Deteriorarea integrității sistemului și scurgerea lichidului de răcire. Defecțiunea poate fi indicată de proasta funcționare a instalației de aer condiționat și de urmele de ulei de pe suprafața compresorului și de pe alte componente ale sistemului. Daunele pot fi provocate de un impact puternic, de exemplu, ca urmare a unui accident de mașină sau finalului duratei de viață a elementelor de etanșare. Pentru rezolvarea problemei, trebuie să înlocuiți componentele defecte și să reumpleți sistemul cu lichid de răcire.
Defectarea compresorului
Semnele cele mai distinctive ale acestei defecțiuni sunt zgomotul anormal al compresorului, urmele de ulei de pe suprafața piesei, și, în unele cazuri, imposibilitatea de a porni motorul. Defectarea componentei poate fi cauzată de uzura acestuia sau de un nivel insuficient de ulei în sistem. În cazul unei astfel de defecțiuni, compresorul trebuie înlocuit.
Funcționare inconstantă a supapei termice de expansiune. În cazul defecțiunii piesei în timpul operării sistemului de aer condiționat, aerul răcit intră intermitent în habitaclu, iar aparatul se poate opri la întâmplare. De asemenea, această defecțiune produce înghețarea furtunurilor vaporizatorului. Defecțiunea supapei termice de expansiune poate fi cauzată de deteriorarea mecanică sau reglarea incorectă a piesei, precum și de contaminarea sistemului din interior. Adesea acestă piesă nu se poate reparare și necesită înlocuire în caz de defecțiuni.
Un condensator defect. Aceasta duce la faptul că instalația de aer condiționat nu pornește sau se oprește la întâmplare când conduceți mașina cu viteză mică. Cea mai frecventă cauză a defectării condensatorului este poluarea lui și a liniei principale a sistemului de aer condiționat. În cazul acestei defecțuini, trebuie curățat condensatorul, precum și elementele de legătură. În caz contrar, funcționarea incorectă a condensatorului poate duce la creșterea presiunii din sistemul de aer condiționat.
Defectarea vaporizatorului. Apariția apei și unui miros neplăcut în habitaclu sunt semnele acestei defecțiuni. Cauzele defectării vaporizatorului sunt poluarea și blocarea tubului de drenaj al umidității. Curățarea tubului de drenaj va rezolva problema. În cazul coroziunii vaporizatorului, acesta trebuie înlocuit.
Vă rugăm să rețineți! Atât repararea și reumplerea unui sistem de aer condiționat necesită pregătire, abilități, instrumente și materiale consumabile speciale. Prin urmare, se recomandă să se încredințeze aceste operațiuni numai experților!
Cum să preveniți funcționarea defectuoasă a SAC
Defectarea oricărei piese auto, inclusiv a instalației de aer condiționat este mai degrabă mult mai ușor de prevenit decât de eliminat. Ca să economisiți banii de pe reparații și să maximizați durata de viață a sistemului de aer condiționat al mașinii, trebuie să respectați câteva reguli simple:
- Porniți regulat sistemul de aer condiționat, indiferent de sezon. O dată sau două ori pe săptămână, timp de 10-15 minute, va fi de ajuns.
- Încălziți interiorul mașinii înainte să porniți instalația de aer condiționat în anotimpurile reci.
- Spălați cu atenție și suflați în condensator în timpul procesului de spălare a mașinii.
- Chiar dacă nu există nici un simptom de defecțiune, efectuați reumplerea sistemului de aer condiționat la fiecare 1-2 ani.
Concluzie
Atunci când reumpleți instalația de aer condiționat cu agent frigorific și ulei și când înlocuiți elementele uzate, ar trebui să preferați numai piese și consumabile de la producătorii de încredere. Cumpărați din magazine online de încredere, care dau garanția calității produselor lor. În plus, service-ul sistemului de aer condiționat ar trebui făcut în conformitate cu cerințele prevăzute în documentația tehnică a mașinii. Prin respectarea acestor reguli simple de operare, sistemul va funcționa o lungă perioadă de timp!
Videouri relevante la acest subiect: