Cuprinsul
Reîncărcarea climatizorului auto: cum funcționează acesta și cât de des ar trebui reîncărcat?
Printre numeroasele luxuri oferite de automobilele moderne, climatizorul este, probabil, unul dintre lucrurile care fac șofatul cel mai confortabil. Spuneți adio orelor petrecute într-un automobil torid și sufocant în timpul verii și puteți sta la răcoare și în confort la fiecare excursie mică la magazine. Dar ce se întâmplă atunci când climatizorul încetează să mai sufle aer rece și de ce? Dacă climatizorul suflă aer cald sau funcționează doar intermitent, s-ar putea să se fi epuizat substanța care conferă automobilului dumneavoastră acea capacitate magică de aer rece. O reîncărcare poate readuce aerul rece atunci când veți avea cea mai mare nevoie de acesta în perioadele de caniculă.
CE PREZINTĂ REÎNCĂRCAREA INSTALAȚIEI DE CLIMATIZARE?
Sistemul de climatizare al unui automobil utilizează un compresor, un agent frigorific și un evaporator. Compresorul mașinii este o componentă esențială care circulă și presurizează agentul frigorific în întregul sistem. Acesta comprimă gazul refrigerant de joasă presiune și cu temperatură joasă, crescând temperatura și presiunea acestuia. Ca rezultat, agentul frigorific este transformat într-un gaz de înaltă presiune și cu temperatură înaltă.
Acest gaz refrigerant fierbinte și presurizat trece apoi prin condensatorul din partea din față a autovehiculului, unde acesta eliberează căldură și se răcește. Apoi, agentul frigorific se transformă dintr-un gaz într-un lichid de înaltă presiune. Din condensator, lichidul refrigerant de înaltă presiune trece prin supapa de expansiune sau prin orificiul de expansiune, unde presiunea acestuia este redusă, permițându-i să se dilate și să devină un amestec de lichid-gaz de joasă presiune și cu temperatură joasă.
Acest agent frigorific de joasă presiune intră apoi în evaporator, care amplasat de obicei în habitaclu. Evaporatorul aer conditionat absoarbe căldura din aerul interior în timp ce acesta trece peste serpentinele reci umplute cu agent frigorific. Acest lucru răcește aerul din habitaclu, iar agentul frigorific, care este acum un gaz de joasă presiune, absoarbe căldura și redevine un gaz de joasă presiune. Ciclul se repetă pe măsură ce agentul frigorific se retrage în compresor pentru a reîncepe procesul.
Ventilatoarele din sistemul de climatizare sunt utilizate pentru a face să circule aerul din habitaclu peste serpentinele evaporatorului pentru îmbunătățirea răcirii și pentru distribuţia aerului răcit în întregul habitaclu.
În general, operațiunea implică compresia, condensarea, expansiunea și evaporarea agentului frigorific pentru răcirea eficientă a aerului din habitaclu.
În cazul în care acesta nu mai funcționează, de cele mai multe ori este vorba de agentul frigorific din sistem, iar o reîncărcare a instalației de climatizare vă poate ajuta să remediați această problemă.
Reîncărcarea instalației de climatizare a automobilului este procesul de eliminare a gazului refrigerant vechi din sistemul de climatizare și înlocuirea acestuia cu unul nou, astfel încât instalația de climatizare să poată funcționa din nou la rece. Atunci când veți analiza de unde să obțineți un serviciu de reîncărcare a instalației de climatizare, autoservice-ul dumneavoastră ar trebui să fie prim punct de contact, dar ar putea fi, de asemenea, luată în considerare efectuarea unei reîncărcări a instalației de climatizare de unul singur.
DE CE TREBUIE REÎNCĂRCATE CLIMATIZOARELE?
Teoretic, nu ar trebui să fie necesară înlocuirea agentului frigorific. Deoarece acesta se transformă doar dintr-un gaz într-un lichid în interiorul serpentinelor, acest proces ar trebui să dureze foarte mult timp în condiții normale. Totuși, studiile indică faptul că în urma acestui proces, până la 10% din agentul frigorific se pierde în fiecare deoarece acesta se scurge în interiorul sistemului. Mai puțin gaz înseamnă mai puțin aer rece în sistem, așa că turnarea suplimentară la fiecare câțiva ani va contribui la menținerea eficienței și randamentului climatizorului.
Pe lângă menținerea răcorii habitaclului, există și alte motive pentru a vă asigura că climatizorul funcționează la parametrii optimi. De asemenea, puteți îmbunătăți eficiență a consumului de combustibil atunci când agentul frigorific atinge nivelul maxim, deoarece sistemul și motorul sunt mai puțin solicitate.
Unele dintre simptomele care pot indica faptul că este momentul să reîncărcați includ un miros neplăcut care provine din orificiile de aerisire sau o lipsă de aer rece care iese atunci când climatizorul este în funcțiune.
Climatizorul nu oferă doar confort în automobil în timpul lunilor de vară toride), ci acesta poate fi utilizat și iarna pentru dejivrarea parbrizului, ceea ce constituie un alt factor important pentru întreținerea climatizorului. Sistemele de climatizare produc aer uscat și cald în loc de aerul umed obișnuit de afară în timpul iernii, care poate curăța parbrizul mult mai rapid decât ventilatorul convenţional.
CÂT DE DES AR TREBUI SĂ REÎNCARC CLIMATIZORUL?
Întrebarea referitoare la momentul în care trebuie să reîncărcați climatizorul este importantă, deoarece acesta nu este întotdeauna cel mai ieftin serviciu. Sistemul de climatizare nu este verificat în cadrul inspecției tehnice periodice (ITP),de aceea este important să includeți încărcarea ca parte a rutinei periodice de mentenanță a autovehiculului. Durata de exploatare a sistemului de climatizare al unui automobil depinde de o serie de factori, inclusiv de producătorul automobilului, de modurile de utilizare și de starea sistemului. Deși unii producători recomandă reîncărcarea la fiecare 2 ani, este recomandabil să urmați recomandările specifice din manualul de utilizare al automobilului dumneavoastră.
ESTE POSIBIL SĂ VĂ REÎNCĂRCAȚI SINGUR CLIMATIZORUL?
Costul reîncărcării sistemului de climatizare este unul dintre motivele pentru care o serie de persoane intenționează să efectueze acest lucru de unele singure. Prețurile de la vreun autoservice sunt, de obicei, destul de standard și depind de tipul gazului refrigerant utilizat la automobilul dumneavoastră. Marea majoritate a automobilelor aflate în circulație în România utilizează unul dintre cele două tipuri de agent frigorific - R134A și R1234YF. Dacă sistemul de climatizare necesită gaz R134A, costul reîncărcării este de obicei de circa 100 de RONI. Pentru autovehiculele care necesită gaz R1234YF, reîncărcarea este de obicei mai mare, de circa 200 de RONI. Pe scurt, acest serviciu poate fi destul de costisitor.
Puteți cumpăra kituri de reîncărcare dacă doriți să încercați singuri și să economisiți niște bani. Totuși, este important să fiți precaut, deoarece gestionarea necorespunzătoare a procesului ar putea determina costuri ridicate legate de reparare. Profesioniștii pot înțelege mai bine cum să verifice dacă există scurgeri și alte probleme potențiale ale sistemului de climatizare. Siguranța reprezintă, de asemenea, un aspect, deoarece gazul refrigerant poate provoca arsuri dureroase prin congelare dacă intră în contact cu pielea sau cu ochii.
Dacă vă decideți să o faceți singur, veți avea nevoie de o canistră de agent frigorific și de o supapă pentru a o racorda la sistemul de climatizare, precum și de șurubelnițe, ochelari de protecție, mănuși de protecție și manualul sau ghidul proprietarului automobilului dumneavoastră. Un recipient poate reumple trei sisteme de climatizare, ceea ce vă poate economisi bani în comparație cu costul unui autoservice.
Procesul de reumplere de unul singur presupune trei etape: localizarea orificiului de reumplere, cuplarea gazului de reumplere și reumplerea sistemului.
- Utilizați ghidul sau manualul pentru localizarea orificiului de reumplere a climatizorului, denumit adesea orificiul de joasă presiune. Manualul vă va relata, de asemenea, ce tip de gaz trebuie să cumpărați dacă nu sunteți sigur. Unele capace de sub capotă trebuie scoase înainte de a putea accesa acest orificiu.
- Scoateți capacul de plastic care este adesea fixat cu ajutorul șuruburilor și a buloanelor și cuplați supapa. Porniți motorul și reglați climatizorul la setarea celei mai scăzute temperaturi. Puneți-l în funcțiune timp de cel puțin trei minute, apoi verificați presiunea de la supapă. În cazul în care climatizorul necesită o reîncărcare, supapa va indica, de obicei, o valoare scăzută (în zona albă).
- Agitați recipientul și conectați-l la supapă. Reumpleți prin apăsarea manetei timp de câteva secunde. Reveniți și verificați din nou presiunea pentru o indicație actualizată. Continuați până când aceasta este în zona verde, adică peste 25 livre pe țol pătrat. Înainte să încheiați, verificați climatizorul repunându-l în funcțiune, iar acesta ar trebui să sufle aer rece. Dacă sistemul de climatizare nu menține presiunea și nu poate atinge zona verde de pe manometrul PSI, probabil că există vreo scurgere undeva în sistem care trebuie verificată și reparată de către un profesionist.
FUNCȚIONEAZĂ KITURILE DE REÎNCĂRCARE A CLIMATIZOARELOR?
Kiturile de reîncărcare au capacitatea ca să economisiți foarte mulţi bani. Dar, funcționează acestea? Răspunsul scurt este: întrucâtva.
Da, acestea pot completa în mod sigur agentul frigorific al sistemului de climatizare, astfel încât acesta va sufla din nou aer rece.
Totuși, deoarece agentul frigorific al autovehiculului dumneavoastră ar trebui să dureze la nesfârșit, dacă climatizorul etanșat pierde agent frigorific, acest lucru s-ar putea datora unei scurgeri. Dacă lichidul de răcire prezintă scurgeri, aerul și contaminanții pot pătrunde în interior și acest lucru este foarte grav.
Acum, o mică scurgere nu este atât de gravă. O încărcare de sine stătător de 100 de RONI poate asigura sistemul cu agent frigorific pentru întregul sezon estival, dacă scurgerea nu este prea mare. Aceeași problemă va apărea și în anul următor, dar dacă scurgerea nu s-a agravat, puteți repeta procesul și evita o reparație costisitoare. Unele persoane tratează acest lucru ca parte a mentenanței anuale a automobilului. O serie de kituri sunt, de asemenea, disponibile cu un agent de etanșare care ar permite eliminarea oricăror scurgeri mici, ceea ce reprezintă un bonus suplimentar. Trebuie să fiți precaut totuși - introducerea într-un sistem a ceva ce producătorul dumneavoastră nu recomandă poate avea unele efecte nedorite.
Un kit de reîncărcare doar injectează agentul frigorific în sistem. Acesta nu elimină contaminanții din sistem și nu-l curăță, fiind necesară o mașină de recuperare a agentului frigorific pentru decontaminarea aerului integral din sistem. În cazul în care există vreo scurgere, înseamnă, de asemenea, că, deși un kit va reîncărca temporar climatizorul, acesta va pierde agent frigorific mult mai rapid.
Există, de asemenea, și un motiv suplimentar de preocupare precum că, dacă veți utiliza un kit de reîncărcare singur, cu puțină sau fără experiență, ați putea suprapresuriza sistemul de climatizare și ați putea provoca defectarea prematură a compresorului. Acest lucru poate fi foarte costisitor. Ar putea fi util să achitați la un autoservice pentru reîncărcarea climatizorului decât să achitați reparația. Un autoservice poate oferi, de asemenea, servicii suplimentare, precum înlocuirea uleiului compresorului, ceea ce va contribui la menținerea bunei funcționări a sistemului de climatizare, îndeosebi dacă acesta se află într-un automobil cu o vechime de peste 4 sau 5 ani.
Produse de TOP referitoare la acest subiect: