Senzorul de temperatură al lichidului de răcire: rolul acestuia, indicii defecțiunilor și cum să-l verificați
Fiecare șofer știe că lichid de răcire sau antigel este foarte important pentru menținerea unei temperaturi optime de funcționare a motorului. Dar cum știe sistemul de răcire dacă motorul funcționează sau nu la temperatura corectă?
Aici intră în acțiune senzorul de temperatură a lichidului de răcire, iar mai jos vă voi explica ce este acesta, cum funcționează, cum îl verificăm și ce simptome are mașina dacă senzorul de temperatură este defect.
Ce este Senzorul de temperatură a lichidului de răcire?
Senzorul de temperatură a lichidului de răcire este folosit pentru a măsura temperatura lichidului de răcire a motorului. Înformațiile înregistrate de senzor sunt ulterior transmise către unitatea de control a motorului. Pe baza acestor informații este ajustat momentul de injecție a combustibilului și de aprindere. La unele mașini, senzorul de temperatură are și rolul de a porni sau opri ventilator radiator de auto.

Cum funcționează senzorul de temperatură a motorului?
Pentru a afla temperatura motorului, unitate de control motor trimite către senzorul de temperatură tensiuni regulate. Rezistența senzorului se modifică în funcție de temperatură, astfel unitatea de control a motorului poate monitoriza schimbările de temperatură.
Ce simptome are un senzor de temperatură lichid de răcire defect?
Ca orice componentă de sub capotă, inclusiv senzorul de temperatură a motorului se poate defecta, determinând supraîncălzirea și reducerea performanței motorului. De aceea, este importantă verificarea senzorului de temperatură a lichidului de răcire și recunoașterea simptomelor unui senzor de temperatură defect.
Dar unde este senzorul de temperatură a lichidului de răcire localizat?
De obicei, acesta se află în partea din față a motorului, lângă carcasa termostatului sau radiator. Pentru că este o piesă mică, s-ar putea să aveți nevoie de o lanternă pentru a o găsi.

Verificare senzor temperatură lichid răcire
Pentru început, puteți arunca o privire asupra senzorului, întrucât cu timpul acesta poate prezenta crăpături, care sunt ușor de observat cu ochiul liber. Din păcate, însă, există și defecțiuni ale senzorului de temperatură care nu pot fi observate la o simplă analiză vizuală.
De aceea vă voi prezenta mai jos câteva semne, care indică faptul că senzorul de temperatură a motorului nu funcționează corespunzător, semne de care ar fi bine sa țineți cont și să rezolvați problema cât mai curând posibil, pentru a evita reparațiile mai costisitoare la motorul mașinii sau transmisie.
5 simptome ale unui senzor de temperatură lichid răcire defect:
1. Informații neobișnuite pe tabloul de bord
Dacă observați diferențe sau fluctuații în ceea ce privește temperatura motorului, s-ar putea să fie o problemă la senzorul de temperatură a lichidului de răcire. Dacă aveți impresia că motorul nu se mai încălzește la fel ca înainte, poate fi și din cauza temperaturilor exterioare scăzute, dar poate fi și un semn că senzorul de temperatură a motorului nu își face treaba. Un mecanic vă va spune exact despre ce este vorba și, eventual, vă va sfătui să instalați un nou senzor temperatură lichid răcire.
2. Consum sporit de combustibil
Prin informațiile care le oferă, senzorul de temperatură are și rolul de a se asigura că este folosit un raport combustibil-aer corect. Când motorul este mai rece se folosește o cantitate mai mare de benzină. De aceea, dacă un senzor defect va arăta că motorul este rece când el, defapt, este încălzit sau fierbinte, se va consuma, în mod eronat, mai mult combustibil.
3. Motorul se supraîncălzește
Deși un senzor de temperatură a lichidului de răcire defect poate transmite semnale că temperatura motorului este joasă când acesta este defapt fierbinte, se poate întâmpla și invers, adică senzorul să transmită că motorul s-a supraîncălzit când acesta are defapt o temperatură normală. Astfel, din cazua semnalelor afișate pe tabloul de bord, s-ar putea ca mașina să nu funcționeze corespunzător.
4. Este aprins indicatorul "Verifică motorul"
Atunci când computerul de bord al mașinii sesizează o problemă la senzorul de temperatură a lichidului de răcire, acesta activează indicatorul "Verifică motorul", iar acest lucru trebuie să vă trimită la un service auto pentru verificare.
5. Fum negru din țeava de eșapament
Pentru că senzorul de temperatură controlează inclusiv raportul amestecului benzină-aer, un amestec prea bogat în benzină poate avea drept consecință arderea benzinei nu doar în camera de ardere, ci și în afara acesteia, rezultând un fum negru.
Produse de TOP referitoare la acest subiect: