Cuprinsul
Cum să verifici un alternator de automobil: problemele, defectele, indiciile
Problemele legate de alternator vă pot lăsa pradă deznădejdii pe marginea drumului. Testarea periodică este singura modalitate de prevenire a acestui lucru - nu există într-adevăr altă alternativă.
Faruri care se sting, sunetul radioului care dispare, sistemele de încălzire sau de climatizare care nu funcționează și chiar automobilele nu reuşesc să pornească. Aceste probleme, la fel ca multe altele, se spune aproape întotdeauna că sunt cauzate de bateria descărcată sau defectată a automobilului.
Bateriile automobilelor au fost învinuite de prea mult timp și, de multe ori, acestea nu sunt cu adevărat de vină. Singura sarcină reală a bateriei este aceea de a porni motorul. De îndată ce motorul este pornit, toată energia pentru sistemele electrice provine de la alternator.
Alternatorul masina este, de asemenea, responsabil pentru încărcarea bateriei. Dacă bateria este descărcată și nu puteți porni automobilul, este de fapt vina alternatorului. Haideți să aflăm exact ce prezintă prezenta componentă și cum ar putea arăta o verificare sau o testare al alternatorului pentru remedierea unor defecțiuni curente ale alternatorului.
RIDEX Alternator
14V, 120A, B+, B+ (M8), L - DFM, R 90, excl. pompa vacuum, Ø 57 mm
RIDEX Alternator
12V, 200A, M8 B+, L, DFM, excl. pompa vacuum, Ø 50 mm
VALEO Alternator
14V, 45A, L 15, Ø 65 mm
LUCAS Alternator
12V, 70A, M8, 0230, Ø 63 mm
LUCAS Alternator
14V, 70A, M8 B+, M5 D+, 0230, Ø 55 mm
CE PREZINTĂ UN ALTERNATOR
Alternatorul funcționează împreună cu bateria automobilului pentru generarea curentului electric necesar pentru sistemele electrice ale automobilului, precum sistemul de iluminare interior și exterior, tabloul de bord, sistemul de control al climatizării, sistemul de antiblocare a roților (ABS), sistemele de divertisment și multe altele. Acest lucru îl face o parte integrantă a motorului, iar dacă acesta se defectează, rezultatele pot fi foarte problematice. Denumirea își are originea de la curent alternativ, tipul de curent electric produs de alternator.
Alternatoarele sunt amplasate în compartimentul motorului și sunt mici și cu greutate mică, iar cele care se găsesc în majoritatea autoturismelor și a camionetelor mici sunt încapsulate într-o carcasă exterioară din aluminiu. Acestea se bazează pe câmpurile magnetice pentru a funcționa, iar rotorul, care este o componentă cheie a alternatorului, este de obicei fabricat din material feromagnetic, precum oțelul, pentru facilitarea generării de energiei electromagnetice.
Principalele componente ale alternatorului sunt rotorul și statorul, împreună cu dioda și fulia alternatorului.
CUM FUNCȚIONEAZĂ DE FAPT UN ALTERNATOR
Pentru a înțelege care sunt problemele frecvente ale alternatorului, ar trebui să cunoaștem mai întâi cum funcționează cu adevărat acesta. În termeni simpli, alternatorul transformă energia mecanică de la motor în energie electrică pentru accesoriile automobilului. Modul în care funcționează alternatoarele pare destul de complex, dar acesta este legat într-o mare măsură de modurile fascinante în care poate fi produsă energia electrică. Acestea produc energie prin electromagnetismul format prin interacțiunea dintre rotor și stator.
Fulia alternatorului din partea din față a alternatorului este fixată de motor prin intermediul curelei de transmisie. Atunci când motorul funcționează, arborele cotit rotește cureaua de transmisie care, la rândul acesteia, rotește fulia de pe arborele rotorului.
Rotorul este un cilindru înfășurat în înfășurări de cupru ale bobinei de excitație, cu o serie de magneți mici dispuși într-o alternanță nord-sud, fixați în exteriorul cilindrului. Rotorul este, în esență, o componentă electromagnetică care se rotește datorită curelei de transmisie unite la arborele cotit care o rotește.
Prezentul rotor este înconjurat de un set staționar sau de mai multe seturi de conductoare de cupru, care sunt interconectate printr-un miez de oțel, denumit stator.
Atunci când motorul funcționează, electromagnetul se rotește în interiorul firelor de cupru, creând energie în aceste bobine prin inducție electromagnetică. Acest curent indus în cablajul statorului alternatorului este curent alternativ și trebuie transformat în curent continuu pentru a ajunge în baterie. Această putere este apoi direcționată către dioda care oprește curentul alternativ și îl transformă în curent continuu. Acest proces și sistem aparent complex este cel care face ca toate simbolurile mici de pe tabloul de bord să se aprindă!
Unele dintre defecțiunile frecvente sunt uzarea periilor alternatorului, cablajul care trebuie înlocuit sau cureaua de transmisie uzată sau slab întinsă. Acest lucru ar putea duce la faptul că alternatorul nu încarcă bateria sau că alternatorul descarcă bateria și conducând, în cele din urmă, la pâlpâirea farurilor, la funcționarea defectuoasă a componentelor electronice și la mirosurile neplăcute emise de baterie.
VALEO Alternator
14V, 180A, Ø 53 mm, NEW STOP&START ORIGINAL PART
VALEO Alternator
14V, 150A, B+, L 47, Ø 55 mm
LUCAS Alternator
14V, 70A, M8 B+, L-DFM, 0129, Ø 54 mm
STARDAX Alternator
14V, 110A, L 25, Ø 55 mm, cu regulator integrat
BV PSH Alternator
12V, 35A, B+ (M6), Ø 60,0 mm
CUM POT TESTA ALTERNATORUL
În trecut, se obișnuia ca persoanele să încerce să verifice alternatorul prin deconectarea cablului negativ al bateriei. Sfatul nostru: Nu faceți acest lucru – riscați să ardeți complet toate dispozitivele electrice ale autovehiculului dumneavoastră, deoarece atunci când nu există nicio baterie care să acționeze ca un tampon în circuit, alternatorul poate produce până la 150 de volți, în funcție de turația motorului. Prezentul „test simplu al alternatorului” vă poate costa mii de lei în daune. Totuși, există câteva alternative simple și sigure pentru a vă testa alternatorul.
CUM SĂ VERIFICAȚI ALTERNATORUL CU UN MULTIMETRU
Aceasta este una dintre cele mai eficiente și mai fiabile modalități de testare a alternatorului. Va trebui să aveți un voltmetru sau un multimetru, sau să utilizați un banc de testare al alternatorului, pentru a verifica tensiunea de ieșire a alternatorului și pentru a vedea dacă aceasta este suficientă pentru a încărca bateria și a face să funcționeze sistemul electric al automobilului.
Cu motorul oprit, deschideți capota automobilului astfel încât să aveți acces la baterie. Găsiți alternatorul și asigurați-vă că cureaua de transmisie nu este slab întinsă (deoarece aceasta ar putea fi sursa uneia dintre probleme). Luați testerul preferat pentru alternator, fie voltmetrul sau multimetrul, și comutați-l la setarea de 20 V.
Este indicat să verificați tensiunea atât cu motorul oprit, cât și când motorul este în funcțiune. Pentru testarea tensiunii, veți conecta voltmetrul la conexiunile alternatorului. Luați cablul pozitiv al multimetrului (roșu) și conectați-l la borna roșie a alternatorului. Acum luați cablul negativ (negru) al multimetrului și puneți-l în contact cu o piesă metalică a caroseriei automobilului dumneavoastră (de exemplu, un cap de șurub sau chiar borna negativă a bateriei automobilului). Nu-l atingeți, însă, de alternatorul propriu-zis. Pe afișajul multimetrului ar trebui să apară acum o indicație. Cu motorul oprit, tensiunea ar trebui să fie cuprinsă între 12,5 și 12,8 de volți. De asemenea, puteți conecta voltmetrul la baterie pentru a verifica tensiunea.
Dacă la această etapă nu există suficientă tensiune (12,2 V), atunci bateria trebuie încărcată pentru a testa alternatorul.
Acum, porniți motorul. În acest moment, verificați dacă fulia alternatorului și cureaua alternatorului se rotesc corect, fără patinare. Dacă aveți acces facil la alternator fără riscul ca vreo parte a corpului sau îmbrăcămintea să intre în contact cu cureaua care se rotește, atunci puteți repeta procesul ca mai înainte. În caz contrar, puteți conecta pur și simplu voltmetrul la baterie (negativ la negativ, pozitiv la pozitiv).
Dacă alternatorul funcționează bine, aparatul de măsurat ar trebui să indice undeva în jurul valorii de 14 volți (de obicei 13,8-14,2). Dacă acesta indică mai mult de 15 volți, este posibil ca regulatoarele de tensiune ale alternatorului să fie defectate sau să fie nefuncționale. Dacă indică mai puțin de 13-14 volți, ar putea fi un indiciu că alternatorul trebuie înlocuit și că există o defecțiune la acesta.
CUM SĂ TESTAȚI ALTERNATORUL FĂRĂ UN MULTIMETRU
O modalitate de testare a alternatorului fără utilizarea vreunui voltmetru este monitorizarea vizuală și fizică a performanțelor alternatorului. Zgomotul alternatorului este un indicator major că ceva nu este în regulă. Dacă există o problemă cu vreun rulment al alternatorului, este posibil să auziți cârâitul și scârţâitul strident al alternatorului care provine din partea din față a automobilului și care devine mai puternic atunci când mai multe accesorii electrice utilizează simultan energie. Putem, de asemenea, să ne utilizăm simțul mirosului pentru a testa alternatorul în cazul în care situația este foarte gravă. Dacă remarcați un miros neplăcut care vine de la bateria automobilului (cu precădere asemănător ouălor stricate), acesta este un indiciu că alternatorul nu funcționează corect. Acest miros înțepător este cauzat de bateria automobilului (în special de electrolit) atunci când tensiunea produsă de alternator este prea mare. Acidul bateriei începe să „fiarbă” în interiorul bateriei, provocând vapori urât mirositori.
Prezenta problemă este destul de periculoasă, deoarece aceste vapori sunt inflamabili. În plus, dacă automobilul este condus pentru o perioadă de timp îndelungată în această stare, aceasta poate provoca deteriorarea permanentă a bateriei automobilului.
CUM SĂ TESTAȚI ALTERNATORUL CU O ȘURUBELNIȚĂ
Aceasta este o modalitate descrisă în mod curent și adesea recomandată online. Totuși, trebuie subliniat faptul că testarea alternatorului cu o șurubelniță sau un alt obiect metalic nu este recomandată și poate fi periculoasă. Acest lucru ar putea conduce la vătămări corporale sau la deteriorarea sistemului electric al autovehiculului. Este esențial să utilizați echipamentul de testare corect, precum un voltmetru sau un multimetru, astfel cum este descris mai sus.
Produse de TOP referitoare la acest subiect: