Cuprinsul
Tiptronic
Tiptronic este marca înregistrată a funcției care permite șoferului să controleze manual o cutie de viteze automată. Sistemul a fost elaborat în anul 1990, de compania Porsche, inițial fiind instalat exclusiv pe automobilele acestui brand. În prezent, diferite versiuni ale sistemului Tiptronic pot fi găsite la modelele unor asemenea producători precum Audi, Volkswagen, Seat, Peugeot.
Potrivit ideii inginerilor, sistemul Tiptronic poate simula condusul unei mașini de curse pe o mașină obișnuită. Transmisia automată este controlată manual în același fel ca și cea secvențială: vitezele sunt schimbate secvențial.
Tiptronic are încorporată o funcție de protecție , care previne deteriorarea motorului și a cutiei de viteze. Când motorul atinge viteza critică, sau șoferul este inactiv pentru o perioadă lungă de timp, computerul de bord trece în modul automat.
Trăsăturile principale ale Tiptronic:
- cutie de viteze automată;
- construcție hidromecanică fără arbore;
- utilizarea angrenajelor planetare;
- control electronic;
- blocarea convertizorului de cuplu pe toate treptele de viteză.
Este important de menționat că algoritmul de schimbare a vitezelor este complet diferit de cel al mașinilor de curse: creșterea treptei de viteză se realizează prin împingerea manetei în față, iar scăderea treptei de viteză - prin împingerea ei în spate.
Dacă o cutie de viteze nu prezintă toate trăsăturile de mai sus, aceasta nu poate fi numită Tiptronic. De aceea, funcții similare, pe mașini de la producători diferiți, au denumiri proprii mărcii. Transmisiile variabile continuu, cu puncte de schimbare programate, și cutiile de viteză semi-automate nu pot purtan numele sistemului patentat de Porsche.
Tiptronic include toate avantajele cutiilor Manumatic, prezentând următoarele dezavantaje:
- Sporesc greutatea mașinii, datorită elementelor suplimentare și a dimensiunii cutiei de viteze.
- Costuri sporite ale transmisiei și reparația acesteia, datorită structurii complexe, din materiale rezistente la uzură.
- Întârziere de 0.1-0.7 secunde la schimbarea vitezelor.