Cuprinsul
5w30 sau 5w40: care ulei de motor este mai bun pe timp de iarnă
Performanța sistemului de lubrificație afectează direct durata de viață a motorului. De aceea, mulți dintre șoferi se întreabă ce vâscozitate a uleiului trebuie să prefere pentru a asigura protejarea fiabilă a motorului pe timp de iarnă. În cele ce urmează vom revizui proprietățile celor mai populare tipuri de ulei: 5w30 și 5w40, pentru a afla care dintre ele este cel mai bun pentru sezonul rece.
Ce înseamnă marcajul uleiurilor
Chiar și în cazurile de îngheț sever, uleiurile dedicate pentru folosire pe timp de iarnă trebuie să-şi mențină suficientă fluiditate pentru lubrifierea motorului la rece. Deci, cifrele dinaintea literei W indică temperatura la care pompa de ulei poate funcționa fără eșecuri iar arborele cu came se poate roti cu un cuplu suficient pentru a porni motorul. Marcajul cu litera W indică faptul că lubrifiantul se poate folosi în sezoane reci. Numerele de după această literă arată caracteristicile de temperatură ridicată care sunt deficitare prin praguri ale vâscozității cinetice la 100°C, la fel ca și de vâscozitatea dinamică la 150 °C și viteza de forfecare de 106 s−1.
Companiile producătoare folosesc diverși aditivi pentru uleiuri pentru a crea produse de folosință universală cu un nivel mare de temperaturi. Acești aditivi diminuează dependența de vâscozitate la temperatură, dar pot afecta proprietățile lubrifiantului.
Caracteristicile uleiurilor de 5w30 și de 5w40 oils
Caracteristicile la temperaturi scăzute ale acestor lubrifianți sunt aceleași. Ambele produse mențin o vâscozitate optimă pentru pornirea motorului la -30°C, și fluiditatea la -35°C. Doar caracteristicile la temperaturi mari sunt diferite. Vâscozitatea cinematică la 5w30 variază între nivelele de 9.3 și 12.5 mm2/s; vâscozitatea dinamică este de 2.9 mPas. Pentru uleiul de 5w40, aceste valori variază între 12.5 și 16.3 mm2/s și, respectiv, de 3.5 mPas.
Fiecare dintre aceste produse au propriile dezavantaje și avantaje. De exemplu, lubrifiantul 5w40 crează o peliculă mai groasă și mai puternică, sigilează excelent golurile, poate duce sarcini semnificative, motiv pentru care este adesea folosit pentru mașinile sport de mare performanță. Dar datorită rezistenței mari la demarare, poate afecta dinamismul motorului. Mai mult, cu cât mai mare este nivelul de temperatură al lubrifiantului, cu atât mai scurtă este durata sa de viață.
În același timp, lubrifiantul 5w30 are o putere mai mare de pompare prin sistemul de lubrifiere. Curăță piesele motorului mult mai eficient, contribuie la răcirea lor și la economisirea de combustibil. Dar dacă crește numărul de lacune la cuplurile de frecare, pot apărea scurgeri la folosirea acestui ulei.
3 sfaturi principale pentru a alege uleiul
- Dacă folosiți vehiculul în condiții urbane și stați uneori în blocaje, sau dacă conduceți la viteze mari iar mașina este veche, cumpărați ulei de vâscozitatea 5w40. Dar dacă preferați să conduceți calm și economia de combustibil și protejarea mediului este importantă pentru dvs - atunci alegeți un produs cu marcaj de 5w30.
- În afară de vâscozitate, trebuie să țineți cont de următorii parametri atunci când alegeți un ulei:
- Compoziția de bază a uleiului. În cazul unor motoare, se potrivesc numai uleiuri sintetice, iar în cazul altora- numai uleiuri minerale.
- Clasificarea API și ACEA. Chiar și produsele cu aceeași vâscozitate SAE pot fi diferite în funcție de aditivi, conținut de cenușă sau alți factori. Toate aceste diferențe trebuiesc luate în calcul la aceste sisteme de clasificare.
- Rețineți că trebuie să înlocuiți uleiul 5w30 cu 5w40 și viceversa numai când acest lucru este permis în conformitate cu producătorul mașinii. Altfel, motorul se poate strica prematur.
De ce uleiul de motor aprobat de către fabricantul mașinii este atât de important
De fapt, vâscozitatea uleiului este un parametru destul de relativ. Pe perioada funcționării motorului, temperatura sa se schimbă constant. Astfel, vâscozitatea lubrifiantului și grosimea peliculei de ulei cresc și descresc. Când se construiește un motor, producătorii calculează cu precizie dinamicile caracteristicilor uleiului de motor și aleg cel mai potrivit produs în corespondență cu toate cerințele care pot exista în toate modurile de operare a motorului.
De exemplu, la pornirea motorului, grosimea peliculei de ulei este mult mai mare decât atunci când motorul atinge temperatura de lucru. Acest fapt asigură încălzirea rapidă a motorului. Atunci când temperatura crește, vâscozitatea uleiului se diminuează, astfel, forța de fricțiune și sarcina pe motor descrește și aceasta.
În cazul în care vâscozitatea uleiului depășește valoarea care este specificată de către producător, atunci motorul va trebui să suporte sarcini foarte mari la pornire. Acest lucru este mai ales periculos la creșterea bruscă a rotațiilor pe minut, când rata de forfecare crește brusc, dar vâscozitatea nu corespunde cu temperatura actuală, lucru care poate duce șa supraîncălzirii motorului. În plus, funcționarea constantă la sarcini mari îi va afecta durata de viață. Mai mult, ca urmare a supraîncălzirii, lubrifiantul se oxidează mai rapid.
O vâscozitate mai redusă nu este nici aceasta mai puțin periculoasă. Cuplurile de frecare se vor uza mult mai rapid ca urmare a peliculei de ulei insuficientă. Iar în cazul rotațiilor pe minut, deficiența de ulei poate duce la griparea motorului iar lubrifiantul se va arde mult mai repede.
Concluzii
Lubrifianții trebuiesc întotdeauna selectați în conformitate cu specificațiile tehnice ale producătorului auto. În cazul în care acesta permite utilizarea de ulei de diverse vâscozități atunci trebuie să preferați produsul care corespunde cel mai bine cu condițiile de operare ale mașinii, la fel ca și condițiile ansamblurilor și sistemelor acesteia. Mai mult decât atât, evaluarea tipul de vâscozitate nu este suficientă: Compoziția de bază a uleiului și clasa/categoria API și ACEA sunt, de asemenea, importante. Alegeți uleiul fără grabă, achiziționați-l de la AUTODOC și motorul mașinii dvs va fi protejat cu fiabilitate în timpul sezonului rece.
Video relevant la acest subiect:
Care este diferența dintre tipurile de ulei de motor? Clasificarea, etichetarea