Cuprinsul
Arborele cu came: funcția, problemele, inspectarea și indiciile funcționării defectuoase
Arborele cu came este o componentă cheie a motoarelor cu ardere internă încă de la începutul anilor 1900 și a supraviețuit multor progrese tehnologice din industria autovehiculelor. Acesta joacă un rol esențial în gestionarea proceselor de admisie, compresie, aprindere și evacuare ale motorului.
CE ESTE UN ARBORE CU CAME? DE CE ESTE ACESTA IMPORTANT?
Un arbore cu came este un arbore rotativ care se rotește de-a lungul liniei de cilindri, format din came în formă de lacrimă, rulmenți și fusuri manetoane. Funcția primară a acestuia este de deschidere și de închidere a supapelor de admisie și de evacuare ale cilindrilor la anumite momente și pe o anumită durată în timpul funcționării motorului. Fiecare linie de cilindri are propriul arbore cu came, care este acționat de angrenajele sau de lanțul de distribuție ale arborelui cotit. Sincronizarea componentei influențează în mod direct intervalul de turații al motorului. Înălțimea de ridicare a arborelui cu came (înălțimea de ridicare a supapelor) afectează, de asemenea, puterea de ieșire, deoarece o înălțime de ridicare mai mare permite ca mai mult aer să circule prin cilindri.
TIPURILE MECANISMELOR DE ACȚIONARE ALE ARBORELUI CU CAME:
Primele trei concepții constructive de top ale arborilor cu came:
- Un singur arbore cu came în chiulasă (SOHC) - Un arbore cu came pe fiecare linie de cilindri. Aceste mecanisme au fost deosebit de populare în anii ՚60 și ՚70. Avantajele acestora: aceștia sunt fiabili, sunt ieftini de întreținut și cu greutate mică. Dezavantajul acestora: reglajul supapelor este restricționat.
- Doi arbori de distribuție în chiulasă (DOHC) - Doi arbori cu came pe fiecare linie de cilindri. Majoritatea autovehiculelor moderne utilizează mecanismele cu doi arbori de distribuție în chiulasă (DOHC). Avantajele acestora: aceste motoare au un număr mai mare de cai putere, acestea sunt mai silențioase și permit proprietarilor de automobile să regleze separat sincronizarea supapei de admisie și a celei de evacuare, sporind eficiența. Dezavantajele acestora: acestea sunt mai scumpe și mai grele.
- Supapă în chiulasă (OHV/tija împingătoare) - Ca și în cazul motoarelor cu supapele în chiulasă (OHV), supapele sunt amplasate în chiulasă, însă arborele cu came este montat în interiorul blocul cilindrilor. Acestea includ tije lungi care ajung până în chiulasă pentru mișcarea culbutorilor și acționarea supapelor. Avantajele acestora: Prezentele mecanisme sunt adesea mai compacte, mai ieftine de produs și unele au un cuplu mai bun la turație joasă decât mecanismele motoarelor cu supapele în chiulasă (OHV). Dezavantajele acestora: controlul mai redus asupra sincronizării supapelor, un număr limitat de supape per cilindru. Totuși, este important de menționat că acestea au adesea o greutate mai mică a mecanismului cu supape, ceea ce poate contribui la un cuplu motor optimizat la turație scăzută în comparație cu unele motoare cu arborele cu came în chiulasă. Materialul: Aceste componente sunt, de obicei, fabricate fie din oțel, fie din fontă turnată.
SENZORII DE POZIȚIE AI ARBORELUI CU CAME
Dacă analizăm funcțiile acestei componente, rolul senzorilor arborelui cu came este esențial. Acești senzori colectează informațiile privind poziția exactă și viteza de rotație și apoi transmit aceste informații în timp real către unitatea de comandă a motorului (ECU). Unitatea de comandă a motorului (ECU) solicită aceste informații pentru reglarea sincronizării proceselor de aprindere și de injecție a combustibilului. Aceștia funcționează împreună cu senzorii arborelui cotit pentru a oferi o imagine de ansamblu cuprinzătoare a sistemelor de funcționare ale motorului. Unitatea de comandă a motorului (ECU) poate fi, de asemenea, modificată pentru optimizarea acestor procese – acest lucru este cunoscut sub denumirea de „chip tuning”.
ET ENGINETEAM Set ax cu came
cu piston
ET ENGINETEAM Surub, suport ax cu came
NTY Cablu conexiune, sensor ax came
VDO Senzor, ax excentric (cursa supapa variabila)
ET ENGINETEAM Set ax cu came
SIMPTOMELE UNUI SENZOR DE POZIȚIE DEFECTAT
- Indicatorul „Check Engine” (Verificați motorul) este aprins
- Dificultățile la pornire
- Smuciturile și opririle incidentale
- Problemele la schimbarea treptelor de viteză
- Eficiența scăzută a consumului de combustibil
SIMPTOMELE DEFECȚIUNII ARBORELUI CU CAME
Dacă arborele cu came al mașinii dvs. nu mai funcționează corect, acesta poate cauza daune grave motorului, astfel încât trebuie instalat un arbore cu came complet nou. De asemenea, ați putea auzi zgomote anormale sau puternice provenind de sub capotă.
Iată 5 cauze frecvente ale defectării arborelui cu came:
Lubrifierea insuficientă/utilizarea unui lubrifiant necorespunzător. Arborele cu came și componentele mecanismului cu supape necesită lubrifiere pentru funcționare corespunzătoare, în special lobii camelor. Asigurați-vă că uleiul sau pasta cu molibden corespunzătoare este aplicat/ă pe componente, conform recomandărilor producătorului autovehiculului pentru prevenirea uzurii.
Uzura lobilor. În cazul în care lobii camelor sunt uzați sau plați, acest lucru are ca rezultat înălțimea de ridicare redusă și supapele ar putea chiar să nu se deschidă deloc atunci când motorul funcționează la turații joase sau la ralanti. De asemenea, motorul ar putea începe să aibă rateuri la viteze mari.
Procedura incorectă de rodaj. De exemplu, dacă motorul funcționează excesiv sau rămâne inactiv pentru un timp prea îndelungat înainte de pornirea inițială, acest lucru ar putea cauza deteriorări. Turațiile motorului trebuie să fie suficient de ridicate în timpul perioadei de rodaj.
Presiunea arcului supapei este prea mare sau prea mică. Asigurați-vă că înlocuiți arcurile la timp și că arcurile noi corespund specificațiilor autovehiculului.
Interferențele mecanice. Printre problemele mecanice obișnuite se numără înțepenirea spirelor arcului și jocul insuficient dintre supape și pistoane, precum și dintre fantele și niturile culbutorului.
Uleiul impurificat/Calitatea proastă a uleiului. Proprietarii de automobile ar putea lua în considerare înlocuirea uleiului de motor sau utilizarea produselor de spălare a motorului pentru eliminarea contaminanților uleiului și a acumulării reziduurilor.
Înainte de a decide cum să reparați componenta, este important să inspectați minuțios componentele camei pentru a observa dacă există uzură, fisuri și alte indicii ale deteriorării. În cazul în care deteriorarea este vastă, ar putea fi mai practic să înlocuiți integral arborele cu came.
CUM SE VERIFICĂ ARBORELE CU CAME ȘI SENZORII DE POZIȚIE
Arborele cu came:
- Verificați dacă conducta de admisie a uleiului este blocată.
- Curățați și inspectați cuzineții palieri ai arborelui cu came pentru a observa dacă există zgârieturi sau uzură.
- Curățați și inspectați lobii camei pentru a observa dacă există deteriorări.
- Verificați arborele dacă prezintă fisuri.
- Măsurați înălțimea de ridicare a camei: Puteți efectua acest lucru cu ajutorul unui șubler digital. În primul rând, va trebui să măsurați diametrul cercului de bază al camei. Apoi, va trebui să măsurați cel mai mare diametru, cunoscut sub denumirea de cercul de bază și înălțimea de ridicare a lobilor. Puteți calcula apoi înălțimea de ridicare a camei scăzând diametrul cercului de bază din valorile bazei și a înălțimii de ridicare a lobilor.
Senzorii:
- Verificați dacă conductoarele sunt deteriorate sau desfacute.
- Controlați senzorul pentru a observa dacă există ale deteriorării.
- Demontați-l și verificați dacă roata senzorului de poziție al arborelui cu came prezintă deteriorări.
- Verificați tensiunea și rezistența cu ajutorul unui multimetru – prezenta modalitate ar putea varia în funcție de tipul senzorului de poziție al arborelui cu came (inductiv sau cu efect Hall).
Produse de TOP referitoare la acest subiect: